Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 4

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)
0 Kristianstad 2012 3,89
1 Kristianstad 2013 3,97
2 Kristianstad 2014 3,98
3 Kristianstad 2015 4,04
4 Kristianstad 2016 4,08
5 Kristianstad 2017 4,15
6 Kristianstad 2018 4,19
7 Kristianstad 2019 4,17
8 Kristianstad 2020 4,17
9 Kristianstad 2021 4,20
10 Kristianstad 2022 4,19
11 Kristianstad 2023 4,37
12 Kristianstad 2024 4,41
13 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2012 3,01
14 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2013 3,16
15 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2014 3,20
16 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2015 3,23
17 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2016 3,21
18 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2017 3,22
19 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2018 3,26
20 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2019 3,29
21 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2020 3,36
22 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2021 3,42
23 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2022 3,52
24 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2023 3,56
25 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2024 3,63
26 3KVH (ovägt medel) 2012 1,99
27 3KVH (ovägt medel) 2013 2,33
28 3KVH (ovägt medel) 2014 2,40
29 3KVH (ovägt medel) 2015 2,40
30 3KVH (ovägt medel) 2016 2,55
31 3KVH (ovägt medel) 2017 2,57
32 3KVH (ovägt medel) 2018 2,57
33 3KVH (ovägt medel) 2019 2,58
34 3KVH (ovägt medel) 2020 2,56
35 3KVH (ovägt medel) 2021 2,66
36 3KVH (ovägt medel) 2022 2,87
37 3KVH (ovägt medel) 2023 2,94
38 3KVH (ovägt medel) 2024 3,35
39 Riket 2016 2,07
40 Riket 2017 2,21
41 Riket 2018 2,24
42 Riket 2019 2,33
43 Riket 2020 2,40
44 Riket 2021 2,46
45 Riket 2022 2,50
46 Riket 2023 2,56
47 Riket 2024 2,62
Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Längden cykelväg per invånare i Kristianstad har ökat de senaste åren. Det är också en lång cykelvägsträcka per invånare jämfört med snittet för kommungruppen och länet.

Uppdaterad: 2025-08-12