Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 15

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Genomsnittlig körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)
0 Kristianstad 1999 704
1 Kristianstad 2000 719
2 Kristianstad 2005 742
3 Kristianstad 2008 727
4 Kristianstad 2009 700
5 Kristianstad 2010 698
6 Kristianstad 2011 695
7 Kristianstad 2012 688
8 Kristianstad 2013 682
9 Kristianstad 2014 690
10 Kristianstad 2015 705
11 Kristianstad 2016 727
12 Kristianstad 2017 733
13 Kristianstad 2018 741
14 Kristianstad 2019 725
15 Kristianstad 2020 666
16 Kristianstad 2021 666
17 Kristianstad 2022 677
18 Kristianstad 2023 672
19 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 1999 704
20 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2000 723
21 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2005 740
22 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2008 751
23 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2009 736
24 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2010 732
25 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2011 732
26 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2012 723
27 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2013 717
28 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2014 719
29 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2015 728
30 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2016 739
31 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2017 738
32 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2018 732
33 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2019 713
34 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2020 670
35 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2021 676
36 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2022 678
37 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2023 679
38 3KVH (ovägt medel) 1999 652
39 3KVH (ovägt medel) 2000 673
40 3KVH (ovägt medel) 2005 694
41 3KVH (ovägt medel) 2008 690
42 3KVH (ovägt medel) 2009 670
43 3KVH (ovägt medel) 2010 669
44 3KVH (ovägt medel) 2011 672
45 3KVH (ovägt medel) 2012 665
46 3KVH (ovägt medel) 2013 662
47 3KVH (ovägt medel) 2014 669
48 3KVH (ovägt medel) 2015 677
49 3KVH (ovägt medel) 2016 690
50 3KVH (ovägt medel) 2017 693
51 3KVH (ovägt medel) 2018 691
52 3KVH (ovägt medel) 2019 675
53 3KVH (ovägt medel) 2020 626
54 3KVH (ovägt medel) 2021 625
55 3KVH (ovägt medel) 2022 630
56 3KVH (ovägt medel) 2023 632
57 Riket 1999 640
58 Riket 2000 659
59 Riket 2005 681
60 Riket 2008 688
61 Riket 2009 672
62 Riket 2010 667
63 Riket 2011 667
64 Riket 2012 658
65 Riket 2013 652
66 Riket 2014 655
67 Riket 2015 663
68 Riket 2016 673
69 Riket 2017 673
70 Riket 2018 670
71 Riket 2019 651
72 Riket 2020 605
73 Riket 2021 611
74 Riket 2022 617
75 Riket 2023 616
Datakälla: Trafa

Kommentar

Under coronapandemin minskade körsträckan, och sedan dess har invånarna i Kristianstad (och i hela Sverige) haft en kortare körsträcka per invånare. Körsträckan i Kristianstad är liknande genomsnittet för Skånes kommuner.

Uppdaterad: 2025-08-12