Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.
Körsträcka
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (mil/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kristianstad | 1999 | 704 |
1 | Kristianstad | 2000 | 719 |
2 | Kristianstad | 2005 | 742 |
3 | Kristianstad | 2008 | 727 |
4 | Kristianstad | 2009 | 700 |
5 | Kristianstad | 2010 | 698 |
6 | Kristianstad | 2011 | 695 |
7 | Kristianstad | 2012 | 688 |
8 | Kristianstad | 2013 | 682 |
9 | Kristianstad | 2014 | 690 |
10 | Kristianstad | 2015 | 705 |
11 | Kristianstad | 2016 | 727 |
12 | Kristianstad | 2017 | 733 |
13 | Kristianstad | 2018 | 741 |
14 | Kristianstad | 2019 | 725 |
15 | Kristianstad | 2020 | 666 |
16 | Kristianstad | 2021 | 666 |
17 | Kristianstad | 2022 | 677 |
18 | Kristianstad | 2023 | 672 |
19 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 1999 | 704 |
20 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2000 | 723 |
21 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2005 | 740 |
22 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2008 | 751 |
23 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2009 | 736 |
24 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2010 | 732 |
25 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2011 | 732 |
26 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2012 | 723 |
27 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2013 | 717 |
28 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2014 | 719 |
29 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2015 | 728 |
30 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2016 | 739 |
31 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2017 | 738 |
32 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2018 | 732 |
33 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2019 | 713 |
34 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2020 | 670 |
35 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2021 | 676 |
36 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2022 | 678 |
37 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2023 | 679 |
38 | 3KVH (ovägt medel) | 1999 | 652 |
39 | 3KVH (ovägt medel) | 2000 | 673 |
40 | 3KVH (ovägt medel) | 2005 | 694 |
41 | 3KVH (ovägt medel) | 2008 | 690 |
42 | 3KVH (ovägt medel) | 2009 | 670 |
43 | 3KVH (ovägt medel) | 2010 | 669 |
44 | 3KVH (ovägt medel) | 2011 | 672 |
45 | 3KVH (ovägt medel) | 2012 | 665 |
46 | 3KVH (ovägt medel) | 2013 | 662 |
47 | 3KVH (ovägt medel) | 2014 | 669 |
48 | 3KVH (ovägt medel) | 2015 | 677 |
49 | 3KVH (ovägt medel) | 2016 | 690 |
50 | 3KVH (ovägt medel) | 2017 | 693 |
51 | 3KVH (ovägt medel) | 2018 | 691 |
52 | 3KVH (ovägt medel) | 2019 | 675 |
53 | 3KVH (ovägt medel) | 2020 | 626 |
54 | 3KVH (ovägt medel) | 2021 | 625 |
55 | 3KVH (ovägt medel) | 2022 | 630 |
56 | 3KVH (ovägt medel) | 2023 | 632 |
57 | Riket | 1999 | 640 |
58 | Riket | 2000 | 659 |
59 | Riket | 2005 | 681 |
60 | Riket | 2008 | 688 |
61 | Riket | 2009 | 672 |
62 | Riket | 2010 | 667 |
63 | Riket | 2011 | 667 |
64 | Riket | 2012 | 658 |
65 | Riket | 2013 | 652 |
66 | Riket | 2014 | 655 |
67 | Riket | 2015 | 663 |
68 | Riket | 2016 | 673 |
69 | Riket | 2017 | 673 |
70 | Riket | 2018 | 670 |
71 | Riket | 2019 | 651 |
72 | Riket | 2020 | 605 |
73 | Riket | 2021 | 611 |
74 | Riket | 2022 | 617 |
75 | Riket | 2023 | 616 |
Datakälla: Trafa
Kommentar
Under coronapandemin minskade körsträckan, och sedan dess har invånarna i Kristianstad (och i hela Sverige) haft en kortare körsträcka per invånare. Körsträckan i Kristianstad är liknande genomsnittet för Skånes kommuner.