En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. När nya bostäder planeras behöver de vara i kollektivtrafiknära läge för att öka sannolikheten att de som flyttar in använder sig av den.
Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Kristianstad | 2014 | 84,1 |
1 | Kristianstad | 2015 | 89,1 |
2 | Kristianstad | 2016 | 86,3 |
3 | Kristianstad | 2017 | 86,2 |
4 | Kristianstad | 2018 | 86,2 |
5 | Kristianstad | 2019 | 83,9 |
6 | Kristianstad | 2020 | 76,5 |
7 | Kristianstad | 2021 | 61,1 |
8 | Kristianstad | 2022 | 82,6 |
9 | Kristianstad | 2023 | 84,8 |
10 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2014 | 65,3719 |
11 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2015 | 76,6966 |
12 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2016 | 76,5893 |
13 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2017 | 75,4812 |
14 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2018 | 79,8812 |
15 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2019 | 83,3581 |
16 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2020 | 80,2107 |
17 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2021 | 75,1467 |
18 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2022 | 76,4893 |
19 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2023 | 77,3267 |
20 | 3KVH (ovägt medel) | 2014 | 84,74 |
21 | 3KVH (ovägt medel) | 2015 | 78,08 |
22 | 3KVH (ovägt medel) | 2016 | 78,48 |
23 | 3KVH (ovägt medel) | 2017 | 79,56 |
24 | 3KVH (ovägt medel) | 2018 | 85,86 |
25 | 3KVH (ovägt medel) | 2019 | 79,34 |
26 | 3KVH (ovägt medel) | 2020 | 83,52 |
27 | 3KVH (ovägt medel) | 2021 | 80,38 |
28 | 3KVH (ovägt medel) | 2022 | 86,56 |
29 | 3KVH (ovägt medel) | 2023 | 90,8 |
30 | Riket | 2014 | 87 |
31 | Riket | 2015 | 87,4 |
32 | Riket | 2016 | 89,1 |
33 | Riket | 2017 | 89,8 |
34 | Riket | 2018 | 90,6 |
35 | Riket | 2019 | 89,5 |
36 | Riket | 2020 | 89,4 |
37 | Riket | 2021 | 87,8 |
38 | Riket | 2022 | 89,4 |
39 | Riket | 2023 | 90,8 |
Datakälla: SCB
Kommentar
De flesta nya bostäderna i Kristianstad byggs i närheten av kollektivtrafik. Det var som lägst andel år 2021 på 61 procent men har sedan dess varit högre.