Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden. Kommunorganisationen kan föregå med gott exempel och inspirera andra genom att ställa om från fossilberoende transporter.
Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Kristianstad | 2020 | 76,3 |
1 | Kristianstad | 2021 | 78,7 |
2 | Kristianstad | 2022 | 81,9 |
3 | Kristianstad | 2023 | 84,0 |
4 | Kristianstad | 2024 | 84,8 |
5 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2020 | 45,8 |
6 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2021 | 51,8 |
7 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2022 | 54,3 |
8 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2023 | 56,8 |
9 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2024 | 58,6 |
10 | 3KVH (ovägt medel) | 2020 | 60,2 |
11 | 3KVH (ovägt medel) | 2021 | 65,2 |
12 | 3KVH (ovägt medel) | 2022 | 67,7 |
13 | 3KVH (ovägt medel) | 2023 | 71,5 |
14 | 3KVH (ovägt medel) | 2024 | 74,3 |
15 | Riket | 2020 | 51,3 |
16 | Riket | 2021 | 56,5 |
17 | Riket | 2022 | 60,8 |
18 | Riket | 2023 | 65,5 |
19 | Riket | 2024 | 69,1 |
Datakälla: Miljöfordon Sverige
Kommentar
Av kommunorganisationens personbilar och lätta lastbilar är 85 procent fossiloberoende, vilket är högt jämfört med andra kommuner. Kristianstad har haft en hög andel fossiloberoende fordon i många år men andelen har också ökat.