Syftet med denna indikator är att visa på kommunens arbete med miljöhänsyn. Regeringen har exempelvis som mål att 60 procent av den offentliga livsmedelskonsumtionen ska vara ekologiska produkter år 2030. Med ekologiska livsmedel avses någon av märkningarna KRAV, Demeter, EU-ekologiskt och MSC.
Ekologiska livsmedel
Mål 12 Hållbar konsumtion och produktion
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Kristianstad | 2003 | 4 |
1 | Kristianstad | 2005 | 4 |
2 | Kristianstad | 2007 | 9 |
3 | Kristianstad | 2009 | 11 |
4 | Kristianstad | 2010 | 11 |
5 | Kristianstad | 2011 | 13 |
6 | Kristianstad | 2012 | 18 |
7 | Kristianstad | 2013 | 20 |
8 | Kristianstad | 2014 | 30 |
9 | Kristianstad | 2015 | 35 |
10 | Kristianstad | 2016 | 35 |
11 | Kristianstad | 2017 | 38 |
12 | Kristianstad | 2018 | 41 |
13 | Kristianstad | 2019 | 42 |
14 | Kristianstad | 2020 | 43 |
15 | Kristianstad | 2021 | 42 |
16 | Kristianstad | 2022 | 41 |
17 | Kristianstad | 2023 | 39 |
18 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2003 | 3 |
19 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2005 | 4 |
20 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2006 | 4 |
21 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2007 | 4 |
22 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2008 | 7 |
23 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2009 | 9 |
24 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2010 | 11 |
25 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2011 | 16 |
26 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2012 | 19 |
27 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2013 | 21 |
28 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2014 | 24 |
29 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2015 | 27 |
30 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2016 | 31 |
31 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2017 | 33 |
32 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2018 | 34 |
33 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2019 | 33 |
34 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2020 | 30 |
35 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2021 | 30 |
36 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2022 | 30 |
37 | Skåne läns kommuner (ovägt medel) | 2023 | 26 |
38 | 3KVH (ovägt medel) | 2003 | 4 |
39 | 3KVH (ovägt medel) | 2005 | 4 |
40 | 3KVH (ovägt medel) | 2006 | 6 |
41 | 3KVH (ovägt medel) | 2007 | 5 |
42 | 3KVH (ovägt medel) | 2008 | 8 |
43 | 3KVH (ovägt medel) | 2009 | 11 |
44 | 3KVH (ovägt medel) | 2010 | 13 |
45 | 3KVH (ovägt medel) | 2011 | 18 |
46 | 3KVH (ovägt medel) | 2012 | 24 |
47 | 3KVH (ovägt medel) | 2013 | 24 |
48 | 3KVH (ovägt medel) | 2014 | 31 |
49 | 3KVH (ovägt medel) | 2015 | 33 |
50 | 3KVH (ovägt medel) | 2016 | 33 |
51 | 3KVH (ovägt medel) | 2017 | 34 |
52 | 3KVH (ovägt medel) | 2018 | 38 |
53 | 3KVH (ovägt medel) | 2019 | 37 |
54 | 3KVH (ovägt medel) | 2020 | 35 |
55 | 3KVH (ovägt medel) | 2021 | 38 |
56 | 3KVH (ovägt medel) | 2022 | 35 |
57 | 3KVH (ovägt medel) | 2023 | 32 |
58 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2003 | 2 |
59 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2005 | 4 |
60 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2006 | 4 |
61 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2007 | 4 |
62 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2008 | 6 |
63 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2009 | 7 |
64 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2010 | 10 |
65 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2011 | 14 |
66 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2012 | 17 |
67 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2013 | 18 |
68 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2014 | 22 |
69 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2015 | 25 |
70 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2016 | 27 |
71 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2017 | 29 |
72 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2018 | 30 |
73 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2019 | 30 |
74 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2020 | 29 |
75 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2021 | 29 |
76 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2022 | 29 |
77 | Alla kommuner (ovägt medel) | 2023 | 26 |
Datakälla: Ekomatcentrum
Kommentar
Precis som i hela Sverige har konsumtionen av ekologiska livsmedel minskat i Kristianstads kommuns verksamheter de senaste åren. Det kan bero både på högre priser och på att många satsar på lokalt producerade råvaror och inte endast ekologiskt. Jämförelsevis har Kristianstad fortfarande en hög andel ekologiska livsmedel i sin verksamhet.